W 2020 r. udało się otworzyć kolejne stacje metra, zakupić rekordową liczbę elektrycznych autobusów czy zazielenić kolejne kilometry torowisk tramwajowych. Mimo wielu zadań w związku z walką z epidemią koronawirusa, Warszawa pamiętała o priorytetach, które od wielu lat są konsekwentnie realizowane.
130 nowych autobusów elektrycznych
W 2019 roku podpisaliśmy „kontrakt stulecia” – umowę na dostawę aż 130 przegubowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 18 Electric. Pod koniec minionego roku umowa została zrealizowana w całości, co oznacza, że aktualnie we flocie MZA znajdują się 162 takie pojazdy - elektryki można spotkać na wielu liniach, przede wszystkim w centrum miasta, w rejonach gęstej zabudowy, ponieważ są one ciche i bezpieczne dla klimatu.
Warszawa utrzymuje się w europejskiej czołówce w dziedzinie napędów zeroemisyjnych –więcej elektrobusów mają tylko Moskwa i Londyn. Dziś autobusy elektryczne rewolucjonizują transport publiczny w Europie. Tylko w Polsce duże zamówienia na kilkadziesiąt pojazdów składają m.in. Kraków i Poznań, a w ślady Warszawy poszły też Madryt, Berlin, Bukareszt czy Goeteborg.
Światowym liderem produkcji i eksploatacji autobusów elektrycznych pozostają jednak Chiny – tylko w 2019 roku weszło tam do eksploatacji 127 tysięcy tego typu pojazdów – stukrotnie więcej niż w Europie!
Aby móc efektywnie eksploatować elektrobusy, intensywnie pracujemy nad rozbudową sieci ładowarek wtyczkowych i dotykowych. Już w tej chwili w zajezdniach działa ponad 150 ładowarek wtyczkowych plug-in oraz trzy ładowarki dużej mocy zasilające pojazdy przez pantograf. Wspomagają je trzy ładowarki pantografowe na krańcach Spartańska i Konwiktorska. Niedługo ich liczba ulegnie zwielokrotnieniu. Na pętlach Szczęśliwice i Chomiczówka oraz na terenie MZA przy Włościańskiej gotowe już urządzenia czekają na włączenie do sieci elektrycznej. Niebawem autobusy zaczną ładować się na pętlach Esperanto i Nowodwory – tam sieć przyłączeniowa już działa, a w najbliższym czasie wkroczą ekipy budowlane, które ustawią ładowarki.
Bardzo zaawansowane są prace w następnych zaplanowanych lokalizacjach. Na przełomie pierwszego i drugiego kwartału tego roku zamierzamy oddać aż dziewięć ładowarek pantografowych (każda o mocy 400 kW) – jedną na Konwiktorskiej, dwie na Browarnej oraz aż sześć na pętli Wilanów.
37 pociągów dla metra i 21 dla SKM
Największym w historii zamówieniem ekologicznych składów może pochwalić się również metro. Na początku 2020 r. podpisaliśmy umowę na dostawę 37 fabrycznie nowych składów. Metro Warszawskie będzie również mogło skorzystać z prawa opcji i zwiększyć zamówienie o kolejnych osiem pociągów.
W pociągach, które dostarczy konsorcjum firm Skoda Transportation i Skoda Vagonka istotnym z punktu widzenia ekologii i kosztów eksploatacji pociągów jest system rekuperacji, czyli odzysku energii. Podczas hamowania pociągi oddają energię elektryczną do tzw. trzeciej szyny, zaś ruszając wykorzystują ją do rozruchu bez konieczności poboru z sieci zewnętrznej. Będzie to miało wpływ na oszczędności w zużyciu energii, na czym skorzysta środowisko.
Równie ważnym i kolejnym rekordowym zakupem jest 21 nowoczesnych pociągów dla warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej. Nowe pojazdy pozwolą na uruchomienie kolejnych połączeń, a także zapewnią dodatkowe miejsca dla pasażerów w godzinach szczytu. Pociągi z nowosądeckiego Newagu dotrą do Warszawy do końca listopada 2022 r.
Pociągi SKM przewożą ponad 22 mln pasażerów rocznie i stanowią istotny element Warszawskiego Transportu Publicznego. Można nimi podróżować po Warszawie, dojechać do Lotniska Chopina i podwarszawskich miejscowości: Otwocka, Legionowa, Radzymina, Sulejówka, Miłosny czy Pruszkowa – tym samym rezygnując z podróży samochodem.
W 2021 roku SKM będzie udoskonalać technologię wspierającą eko jazdę. Zaoszczędzona od początku działania programu energia wystarczyłaby do zasilenia ponad 3 000 gospodarstw domowych przez rok, a związane z tym ograniczenie emisji CO2 odpowiada zasadzeniu 200 ha lasu. Zaoszczędzone dzięki eko jeździe środki, sięgające blisko 2 milionów w skali roku, trafią do funduszu proekologicznego SKM.
Otworzyliśmy kolejne stacje linii M2
Rok 2020 – pod względem rozwoju możliwości przewozowych i zwiększania atrakcyjności Warszawskiego Transportu Publicznego – minął pod hasłem oddania do użytku kolejnego odcinka podziemnej kolei i rozbudowy drugiej linii metra. Mieszkańcy Woli oraz zachodniej części Warszawy i aglomeracji zyskali nowy 3,5-kilometrowy odcinek z trzema stacjami: Płocka,