Miasto Stoleczne Warszawa

Dziesiątki miejsc na poranne spacery

Większa strefa płatnego parkowania

opublikowany: środa, 13. maja 2020 - 17:17, Maciej Dziubiński

Warszawa jest zdeterminowana, by rozszerzyć SPPN o obszar bliskiej Woli i Pragi-Północ. Ważna dla mieszkańców sprawa będzie procedowana na najbliższej sesji rady miasta, 14 maja.


Projekt rozszerzenia płatnej strefy obejmuje tereny Nowej Pragi (między al. Solidarności a ul. 11 Listopada i Ratuszową), Starej Pragi (bez pl. Hallera i Szmulek) oraz bliskiej Woli. Na Woli zakładany obszar to tereny pomiędzy ul. Okopową i Towarową a al. Prymasa Tysiąclecia.

Tak dla rozszerzenia

Pomysł rozszerzenia strefy płatnego parkowania związany był m.in. z uruchomieniem kolejnych odcinków drugiej linii metra, co wyraźnie wpłynęło na sytuację parkingową w obu dzielnicach. Zgodnie z zapowiedziami Rafała Trzaskowskiego, prezydenta m.st. Warszawy, jesteśmy zdeterminowani, aby chronić te tereny przed nadmierną liczbą parkujących samochodów. Doświadczenia, analizy oraz dane z istniejącej Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN) potwierdzają, że wprowadzenie opłat zniechęca część kierowców do wjeżdżania do strefy. Skłania ich również do krótszego postoju, zwiększając rotację i ułatwiając znalezienie wolnego miejsca przyjezdnym oraz mieszkańcom. Druga grupa może skorzystać z zakupu abonamentu, uprawniającego do darmowego postoju w pobliżu miejsca zamieszkania.

Najpierw były konsultacje

Zgodnie z prawem, przed wprowadzeniem zapowiadanych zmian byliśmy zobowiązani przeprowadzić konsultacje z mieszkańcami. Konsultacje społeczne w obu dzielnicach trwały od 14 października do 10 listopada. Podczas spotkań mieszkańcy mogli zapoznać się z analizami, dotyczącymi stopnia zapełnienia miejsc postojowych oraz rotacji parkujących na nich pojazdów. Na podstawie tych danych oszacowano, w jakich godzinach najtrudniej o wolne miejsce parkingowe, a także jaka część kierowców parkuje na tym terenie regularnie, dojeżdżając do pracy.

W spotkaniach konsultacyjnych udział wzięło kilkaset osób – na niektórych frekwencja przekraczała 100 osób. Byli to głównie mieszkańcy danego rejonu, którego dotyczyło spotkanie - w pełnym przekroju wiekowym i społecznym. Zarząd Dróg Miejskich, który odpowiadał za organizację spotkań, otrzymał również ponad 300 uwag papierowych i 200 maili, zawierających liczne pytania i uwagi do proponowanych rozwiązań.

Zdecydowana większość uczestników popiera pomysł i oczekuje wprowadzenia płatnego parkowania w ich okolicy. Szczególnie widoczne było to na Woli – podczas spotkań mieszkańcy dopytywali o termin wprowadzenia zmian i zasady, jakie będą ich obowiązywać. Były również głosy sprzeciwu, wynikające z przekonania, że SPPN nie rozwiąże problemów z parkowaniem oraz obaw o likwidację możliwości parkowania niezgodnego z przepisami.

Radni podejmą decyzję

W najbliższy czwartek, 14 maja, odbędzie się sesja rady miasta. Radni zdecydują o projekcie rozszerzenia strefy. Jeżeli decyzja będzie pozytywna, to nowe parkomaty pojawią się na Woli i Pradze-Północ od 7 września.

Kolejne dzielnice

Zgodnie z zeszłorocznymi zapowiedziami prezydenta Rafała Trzaskowskiego, w tym roku - znów wspólnie z warszawiakami - chcemy przeanalizować sytuację parkingową i przygotować ewentualne rozszerzenie SPPN na kolejne dzielnice. Ogłoszony powtórnie przez Zarząd Dróg Miejskich przetarg dotyczy badań parkingowych wraz z opracowaniem niezbędnych zmian w organizacji ruchu na Żoliborzu. W pierwotnym postępowaniu nie udało się wybrać wykonawcy z uwagi na brak ważnych ofert. Za to w równolegle prowadzonym postępowaniu na Ochocie jesteśmy już po otwarciu ofert.

W przypadku Żoliborza strefa miałaby objąć właściwie całą dzielnicę. Nowo wytyczony obszar miałby się oprzeć o fragment al. Prymasa Tysiąclecia, al. Armii Krajowej, most Grota-Roweckiego i Wisłę. Od południa stykałby się z obecną strefą i rozszerzeniem o Wolę.

Wykonawca zobowiązany jest do przeprowadzenia analiz potrzeb parkingowych mieszkańców, inwentaryzacji obowiązujących organizacji ruchu, nieprawidłowości w parkowaniu, przedstawienia propozycji zmian w organizacji ruchu, a wszystko to do końca listopada. Cały proces powinien być oczywiście powiązany z partycypacją mieszkańców w formie konsultacji społecznych.