Miasto Stoleczne Warszawa

Dziesiątki miejsc na poranne spacery

Tramwajowy początek września

opublikowany: czwartek, 5. września 2019 - 13:47, Tomasz Demiańczuk
Budowie trasy tramwajowej na Gocław, jak również linii do Wilanowa, towarzyszy zakup nowych tramwajów Budowie trasy tramwajowej na Gocław, jak również linii do Wilanowa, towarzyszy zakup nowych tramwajów

Wraz z początkiem września ruszyły przetargi związane z budową linii tramwajowych na Gocław i do Wilanowa. Warszawscy tramwajarze poszukują wykonawców dokumentacji projektowej dla ponad 15 kilometrów nowych tras.


Trasa tramwaju na Gocław
Nowa trasa będzie miała początek w pobliżu skrzyżowania Międzynarodowej i al. Waszyngtona. Pobiegnie wzdłuż wschodniego brzegu Kanału Wystawowego, gdzie planowane są  ogólnodostępne zielone tereny rekreacyjne i ciągi spacerowe. Dalej, tory poprowadzone zostaną nad aleją Stanów Zjednoczonych po wiadukcie, na którym powstanie wygodny węzeł przesiadkowy. Dzięki temu będzie można wygodnie przesiąść się z tramwajów do autobusów jadących w kierunku: stacji metro Politechnika,  Grochowa i Rembertowa. Aleja Stanów Zjednoczonych zostanie przebudowana i obniżona. Dalej trasa tramwaju na Gocław usytuowana będzie w ciągu rezerwy terenowej, między nowo zbudowanymi osiedlami przy ul. Nowaka-Jeziorańskiego do ul. generała Bora-Komorowskiego. Ostatnie półtora kilometra nowej trasy przebiegnie w ciągu ul. generała Bora-Komorowskiego do pętli autobusowej, która znajduje się w pobliżu trasy Siekierkowskiej. Przebudowana zostanie również sama pętla Gocław.

Ostateczny kształt przebiegu nowej trasy tramwajowej przez Saską Kępę został wybrany podczas konsultacji społecznych, na których warszawscy tramwajarze przeanalizowali wraz z mieszkańcami warianty tras.

Pokonanie tramwajem  trasy, z pętli na Gocławiu do stacji metra Centrum, zajmie  około 20 minut. Tramwaje po nowej trasie w godzinach szczytu będą mogły kursować co 4 minuty.

Łączna długość nowej trasy wyniesie około 3,6 km, będzie przy niej 7 przystanków. Inwestycja obejmie także modernizację trasy tramwajowej na al. Waszyngtona, gdzie przebudowane zostaną tory o długości 2,5 km i 9 peronów przystankowych.

Wykonawca dokumentacji projektowej wyłoniony w przetargu będzie miał dziewięć miesięcy na opracowanie projektów budowlanych. Sama budowa planowana jest w latach 2021-2023. Inwestycja jest dofinansowana ze środków unijnych na lata 2014 – 2020.

Tramwajem do Wilanowa
Warszawscy tramwajarze ogłosili także kolejny przetarg związany z budową linii do Wilanowa. Poszukiwany jest wykonawca dokumentacji dla odcinków roboczo określanych jako D i E, czyli fragmentu która zacznie się przy stacji metra Pole Mokotowskie, a skończy w sercu Wilanowa. Na tym odcinku tramwaje pojadą ulicą Rakowiecką do Puławskiej, a następnie dwudziestometrową różnicę poziomów w kierunku Dolnego Mokotowa pokonają ulicami Goworka i Spacerową. Dalej trasa będzie wiodła prosto, ulicą Sobieskiego w kierunku Miasteczka Wilanów. Łącznie to ponad 12 km nowego torowiska.

Trasa będzie miała dwie odnogi – po ulicy Gagarina aż do Czerniakowskiej. Ten odcinek, na który już został ogłoszony przetarg, zostanie zbudowany przez Tramwaje Warszawskie wspólnie z Miejskim Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji. Druga odnoga będzie biegła po ulicy Św. Bonifacego do pętli autobusowej Stegny.  Główna trasa do Wilanowa będzie zbudowana w ciągu Alei Rzeczpospolitej a końcowy terminal znajdzie się w pobliżu południowej obwodnicy Warszawy.

Czas przejazdu nową trasą tramwajową z Wilanowa do stacji metra Centrum wyniesie około 25 minut, do stacji metra Pole Mokotowskie – około 18 minut.

Wykonawca dokumentacji projektowej wyłoniony w przetargu będzie miał 15 miesięcy na opracowanie projektów budowlanych. Budowa tego odcinka linii planowana jest na lata 2021-2023. Powstanie tej linii jest współfinansowane ze środków Unii Europejskiej.

Nowe tramwaje
Budowie trasy tramwajowej na Gocław, jak również linii do Wilanowa, towarzyszy zakup nowych tramwajów. W przypadku pierwszego projektu będzie to 18 niskopodłogowych wagonów, a dla linii do Wilanowa 50.

Zakup pojazdów jest częścią podpisanej w czerwcu umowy, wartej 1 mld 825 mln zł netto, na dostarczenie do Warszawy nawet 213 nowych wagonów. Wszystkie pojazdy w ramach zamówienia podstawowego mają zostać dostarczone do stolicy do końca 2022 roku, a te zakupione w ramach opcji – do końca 2023 roku

Największe inwestycje tramwajowe w historii Polski
W najbliższych latach w stolicy przybędzie ponad 20 km nowych tras tramwajowych. Inwestycje są współfinansowane w ramach perspektywy budżetowej UE na lata 2014 – 2020. Tramwaje Warszawskie pracują m.in. nad trasą szybkiego tramwaju  do Wilanowa. Ogłoszono już przetargi na zaprojektowanie i budowę odcinka trasy w ciągu ul. Gagarina, a także na opracowanie dokumentacji projektowej dla odcinka od stacji Warszawa Zachodnia do węzła z ul. Grójecką, która częściowo będzie przebiegała w tunelu.

Zaawansowane są prace projektowe budowy trasy w ciągu ul. Kasprzaka, a wkrótce zacznie się budowa nowej trasy między Nowodworami a Winnicą. Fundusze UE pozwolą także na budowę nowej, piątej zajezdni, która będzie potrzebna do obsługi większej liczby tramwajów wyjeżdżających na stołeczne tory.