Miasto Stoleczne Warszawa

Dziesiątki miejsc na poranne spacery

Rusza przetarg na plac Pięciu Rogów

opublikowany: czwartek, 9. lipca 2020 - 10:56, mdziubinski mdziubinski

Zbieg ulic Chmielnej, Kruczej, Zgody, Brackiej i Szpitalnej zmieni się w nową przestrzeń publiczną. Drogowcy z Zarządu Dróg Miejskich właśnie ogłosili przetarg na wykonanie prac.


Przygotowania do przebudowy placu trwają od kilku lat. Rozpoczęły się od konsultacji społecznych i konkursu architektonicznego, który rozstrzygnął najważniejsze założenia inwestycji. Na tej podstawie Zarząd Dróg Miejskich zlecił opracowania kompleksowej dokumentacji budowlanej. Po uzyskaniu ostatniego uzgodnienia od Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków projekt jest już gotowy do realizacji.

Oferty w przetargu można składać do 24 lipca br. Jeżeli uda się go rozstrzygnąć, prace powinny zakończyć się w połowie przyszłego roku.

Co się zmieni?

Nowy plac, który ma powstać w tym miejscu, będzie miejscem otwartym oraz dostępnym dla wszystkich użytkowników przestrzeni miejskiej. Ma się stać punktem spotkań i miejscem spędzania wolnego czasu.

Projekt zakłada uporządkowanie placu. Będzie on jedną przestrzenią, bez wydzielonych chodników i jezdni. Przejazd przez plac zostanie zachowany tylko dla autobusów i rowerów w ciągu ul. Kruczej i Szpitalnej, nadrzędną rolę otrzyma tu ruch pieszy.

Posadzka placu zostanie wykonana z dużych płyt betonowych wzmocnionych włóknami i wykończonych kruszywem. Ważnym elementem koncepcji jest wprowadzenie zieleni – drzew liściastych o ukształtowanej wysokości i koronie, a także fontanny. Uwzględniono również spójną stylistycznie małą architekturę z licznym siedziskami. Plac stanie się dzięki temu przestrzenią bardziej zieloną, przyjazną i zachęcającą do spędzania tu czasu. Zaprojektowano też nową iluminację placu dostosowaną do projektowanego charakteru prestiżowej przestrzeni publicznej. Na placu i w jego okolicach pojawią się latarnie stylizowane na historyczne „pastorały”.

Nie tylko plac

Zakres inwestycji znacznie wykracza poza sam plac. Przebudowę przejdzie ul. Szpitalna (do ul. Górskiego) i Krucza (do Al. Jerozolimskich) – zyskają nową nawierzchnię jezdni i chodnika. Trotuary zostaną poszerzone, aby pomieścić duży ruch pieszy. Przebudowa czeka również placyk na osi ul. Kruczej w pobliżu skrzyżowania z ul. Widok. Zamiast chaotycznego parkingu dla kilkunastu aut znajdą się tu drzewa i ławki.

Projekt wiąże się też ze zmianami w organizacji ruchu wokół placu. Autobusy zostaną skierowane na ul. Szpitalną, zaś ul. Zgoda zostanie wyłączona z ruchu (poza dojazdem do posesji i ul. Chmielnej). Sam plac i prowadzące do niego dojazdy zostaną oznakowane jako „strefa zamieszkania”, co oznacza pierwszeństwo pieszych. U zbiegu Kruczej i Widok powstaną dodatkowe przejścia dla pieszych, za to przejścia u zbiegu Złotej, Jasnej i Zgody staną się bezpieczniejsze dzięki ograniczeniu ruchu i przekroju jezdni.

Zmiany te poprzedziła wnikliwa obszarowa analiza ruchu. Jej wyniki potwierdzają, że inwestycja odciąży ulice, które dziś zbiegają się w tym miejscu. Według symulacji ruch spadnie na Jasnej (o 200 pojazdów na godzinę), ul. Zgoda (o 300), Kruczej (o 1000), Szpitalnej (o 700) i placu Powstańców Warszawy (o 500). Tylko na ul. Brokla wzrośnie (o ok. 100 poj./h) w związku z tym, że to tędy poprowadzony zostanie ruch autobusów i dojazd do posesji przy ul. Szpitalnej i Górskiego.

Nieznacznie wzrośnie natężenie ruchu na bardziej oddalonych ulicach, którymi kierowcy będą omijać plac. Wzrost przewiduje się na rondzie Dmowskiego, Królewskiej, Grzybowskiej, Świętokrzyskiej, Tamce, Wybrzeżu Kościuszkowskim, Wioślarskiej i Marszałkowskiej. Zmiany te będą jednak niewielkie w porównaniu do obecnego natężenia ruchu na tych ulicach (odpowiednio o: 300 P/h, 100 P/h, 100 P/h, 100 P/h, 50 P/h, 50 P/h, 50 P/h). Zwiększenie ruchu będzie na tyle rozproszone, że nie wpłynie znacząco na warunki panujące na tych ciągach ulicznych. Według analiz alternatywne trasy będą miały wystarczającą przepustowość, aby obsłużyć nieznacznie zwiększony ruch samochodowy.

Bogata historia

Plac Pięciu Rogów to miejsce, które pamięta wiele historii. Tu budowano reprezentacyjne budynki, tu można było wypić kawę czy pójść do cyrku. Tędy jeździły omnibusy, trolejbusy, autobusy.

Przy okazji ogłaszania przetargu na wykonanie prac postanowiliśmy przygotować szczegółowy zarys historyczny, który pozwoli przenieść się w dawne czasy i odkryć skrywane dotąd tajemnice tego miejsca.