Miasto Stoleczne Warszawa

Dziesiątki miejsc na poranne spacery

Rozwój handlu śródmiejskiego w Warszawie

opublikowany: wtorek, 11. grudnia 2018 - 10:00, Konrad Klimczak
ul. Marszałkowska; wizualizacja - Dawos sp. z o.o. ul. Marszałkowska; wizualizacja - Dawos sp. z o.o.

Miasto wdraża pilotaż, który ma zwiększyć atrakcyjność centrum w oczach potencjalnych najemców oraz klientów. Zmiany rozpoczną się od ul. Marszałkowskiej i Alej Jerozolimskich.


Środkowy odcinek ulicy Marszałkowskiej od placu Zbawiciela do Ronda Dmowskiego oraz wschodni odcinek Alej Jerozolimskich od ronda Dmowskiego do ronda de Gaulle’a – to tutaj zostanie wdrożony pilotaż, mający na celu rozwój handlu śródmiejskiego.

Wskazane miejsca to fragmenty głównych arterii komunikacyjnych centrum Warszawy. Jednocześnie są to odcinki, w których udział lokali miejskich jest znaczący, co jest istotne dla efektywności przeprowadzenia pilotażowego programu – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy i dodaje – To działanie wpisuje się w szerszą strategię odnowy centrum Warszawy, które ma być miejscem przyjaznym, sprzyjającym różnorodnym stylom życia i sposobom spędzania wolnego czasu. Zmianom będą towarzyszyły inwestycje w poprawę jakości i estetyki przestrzeni publicznej, co spowoduje, że będzie bardziej przyjazna dla użytkowników – warszawiaków i turystów.

Strategia jest wynikiem trwających od maja do września tego roku badań, jakie na zlecenie miasta przeprowadzili eksperci firmy doradczej JLL. Rekomendacje odnoszą się zarówno do zmian natury urbanistycznej obszaru pilotażowego, polityki lokalowej, jak i pozostałych czynników wspierających rozwój handlu. Przeprowadzono trzy badania. Pierwsze z nich sprawdzało opinie konsumentów na temat handlu śródmiejskiego. W drugim eksperci skupili się na sieciach handlowych, czyli potencjalnych najemcach, sprawdzając pożądany kierunek zmian oraz identyfikując bariery ich rozwoju. W trzecim kroku przeanalizowano ruch pieszych (tzw. footfall).

Wśród czynników, które mogą wesprzeć rozwój sektora handlowego, eksperci zwrócili uwagę m.in. na wzrost ruchu pieszych, stworzenie reprezentacyjnej, wysokiej jakości i zielonej przestrzeni publicznej. Dodatkowo, miasto powinno zadbać o to, aby zarządzanie lokalami w obu obszarach opierało się na spójnej strategii. Z kolei selekcja najemców miałaby się opierać nie tylko na kwestiach czynszowych, ale także na dążeniu do podniesienia jakości i unikalności oferty. Kluczowy jest też wpływ tych najemców na życie uliczne, a także atrakcyjność samych witryn sklepowych. W tej ostatniej kwestii z pewnością ważne będą konsultacje z ekspertami w dziedzinie marketingu.

Kwestia estetyki jest kluczową, jeśli chodzi o zwiększenie potencjału handlowego obu lokalizacji. Aby przyciągnąć atrakcyjnych, wpisujących się w potrzeby warszawiaków najemców, trzeba zadbać o remonty elewacji budynków. Na pewno potrzebne jest również nawiązanie współpracy z właścicielami prywatnych lokali, co powinno prowadzić do kompromisu w zakresie pożądanego typu najemców, czy w końcu – zachęcenie do wydłużenia godzin otwarcia lokali. Oczywiście ważne, aby ulice były przyjazne dla samych klientów i tu pojawia się konieczność przeanalizowania możliwości budowy dodatkowych przejść dla pieszych, co pozytywnie wpłynie na cyrkulację klientów. Podjęcie tych działań stwarza szansę, że obie lokalizacje staną się wizytówką miasta, tak jak ma to miejsce w przypadku zachodnioeuropejskich stolic – podkreśla Jan Jakub Zombirt, dyrektor, Dział Doradztwa Strategicznego, JLL.

Według ekspertów JLL, obecna kondycja sektora ulic handlowych wynika w znacznej mierze z braku spójnego wizerunku tych lokalizacji jako miejsca robienia zakupów. Wśród czynników ograniczających potencjał ich rozwoju JLL wymienia także m.in. niewielką liczbę lokali spełniających oczekiwania nowoczesnych najemców handlowych, popularność dużych galerii zlokalizowanych w centrum miasta, rozdrobnioną strukturę właścicielską, czy ograniczenia konserwatorskie.