Miasto Stoleczne Warszawa

Dziesiątki miejsc na poranne spacery

Nowe tramwaje dla Warszawy. Ruszył przetarg

opublikowany: piątek, 14. września 2018 - 12:52, Tomasz Demiańczuk

Ruszyło postępowanie przetargowe na zakup nawet 213 niskopodłogowych tramwajów. W ciągu najbliższych kilku lat w Warszawie powstanie około 30 kilometrów nowej sieci tramwajowej. M.in. na te trasy zostaną skierowane nowe, niskopodłogowe i klimatyzowane pojazdy.


Cały czas poprawiamy dostępność, ale także jakość usług warszawskiej komunikacji miejskiej. Jednym z elementów tych działań jest zakup taboru. Dziś ogłaszamy postępowanie, dzięki któremu w stolicy pojawi się nawet 213 niskopodłogowych tramwajów. Dzięki temu z torów znikną kolejne składy wysokopodłogowych wagonów, a także możliwe będzie uruchomienie nowych, już projektowanych i budowanych odcinków tras tramwajowych – mówi Renata Kaznowska, wiceprezydent m.st. Warszawy.

Zamówienie Tramwajów Warszawskich obejmuje zakup łącznie 213 tramwajów – 123 w zamówieniu podstawowym oraz 90 w ramach opcji. Ze względu na różne potrzeby przewozowe pojazdy będą w różnych konfiguracjach – o różnej długości, w wersji jedno- i dwukierunkowej. Wszystkie pojazdy będą niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w: monitoring, system multimedialnej informacji pasażerskiej, a także zasobniki energii. Szacunkowa wartość tego zamówienia to blisko 1,9 mld złotych netto. Zakup uzyskał częściowe dofinansowanie z funduszy europejskich. Nowo zakupione tramwaje będą obsługiwać między innymi nowe trasy, których wkrótce powstanie około 30 kilometrów – do Wilanowa, na Gocław i na ul. Kasprzaka. Pojadą także po istniejących trasach. Pierwsze wagony w ramach zamówienia podstawowego powinny zostać dostarczone do końca października 2022 roku, a w ramach opcji do końca października 2023 roku. Dostawy tramwajów rozpoczną się w ciągu 22 miesięcy od podpisania umowy.

Kryteria oceny ofert
Oprócz ceny w postępowaniu oceniane będą m.in. zużycie energii, zaoferowane rozwiązania techniczne i okres gwarancji:

  • cena oferty – 64%;
  • zużycie energii – 12%;
  • rozwiązania techniczne – 14%, w tym: nacisk osi tramwaju na tor, długość płaskiej podłogi, odległość dolnej krawędzi otworu drzwi dwustrumieniowych od osi wzdłużnej tramwaju, nachylenie podłogi, odległość pomiędzy pierwszymi drzwiami i czołem tramwaju;
  • ograniczenie emisji hałasu – 4%, w tym poziom dźwięku na zewnątrz tramwaju i wewnątrz tramwaju na postoju;
  • plan utrzymania tramwaju – 4%;
  • okres gwarancji 2%

Szczegóły znajdują się w dziale zamówienia publiczne na stronie Tramwajów Warszawskich. Oferty w postępowaniu można składać do 25 października 2018 roku.

Warszawa tramwajowym liderem w Polsce
Obecnie we flocie Tramwajów Warszawskich jest 526 tramwajów i składów tramwajowych. 311 tramwajów, czyli ok. 60% to nowoczesne pojazdy niskopodłogowe, pozostałe to 215 klasycznych tramwajów używanych w składach i pojedynczo. Warszawa jest liderem w Polsce pod względem liczby zakupionych nowych tramwajów niskopodłogowych. Ostatni duży kontrakt na dostawę 186 tramwajów typu Swing o wartości 1,5 mld zł podpisany został w 2009 roku i był on jednym z największych tego typu w Europie. Kolejne 80 tramwajów niskopodłogowych Jazz powiększyło flotę Tramwajów Warszawskich w 2014 i w 2105 roku.