Miasto Stoleczne Warszawa

Dziesiątki miejsc na poranne spacery

Na Woli naprawiają tramwaje już 110 lat

opublikowany: piątek, 18. maja 2018 - 15:10, Konrad Klimczak
Każdego roku wolski zakład opuszcza ponad pół setki wyremontowanych wagonów Każdego roku wolski zakład opuszcza ponad pół setki wyremontowanych wagonów

Tramwaje Warszawskie w tym roku świętują 110-lecie pierwszego kursu tramwaju elektrycznego. W piątek, 18 maja na uroczystej gali świętowali jubileusz zajezdni na Woli.


Od 110 lat kolejne pokolenia tramwajarzy dbają o swoje wagony, serwisują i remontują w Zakładzie Naprawy Tramwajów na Woli. Każdego roku wolski zakład opuszcza ponad pół setki wyremontowanych wagonów. Zakład jest stale modernizowany i dziś można w nim naprawiać również najnowocześniejsze, niskopodłogowe tramwaje.

- Tramwaje elektryczne towarzyszą warszawiakom. A sercem Tramwajów Warszawskich są warsztaty główne dziś nazwane Zakładem Naprawy Tramwajów T-3. Dzięki pracownikom tego zakładu od ponad 100 lat tramwaje są w odpowiednim stanie technicznym by wozić warszawiaków do pracy i szkoły - mówi Renata Kaznowska, zastępca Prezydenta m.st. Warszawy.

A jakimi pojazdami Tramwaje Warszawskie woziły i wożą  warszawiaków można będzie zobaczyć na ogrodzeniu zajezdni. Najprawdopodobniej to najdłuższy mural w Warszawie, a już na pewno najdłuższy mural tramwajowy w Polsce. Będą tu wszystkie stołeczne tramwaje - od konnego aż do najnowszego Jazza. I to co najważniejsze w Warszawie - syrenka, mosty, Wisła i plaża. Mural będzie miał ponad 100 metrów długości.

W sobotę natomiast ulicami Warszawy przejedzie tramwajowa parada. Dziesięć wagonów, od najstarszego z 1908 roku, do najnowszego niskopodłogowca, przejedzie z pętli Marymont do placu G. Narutowicza. Wyjazd z Żoliborza o godz. 13.30. Do tego jeszcze w sobotę Tramwaje Warszawskie zapraszają na Noc Muzeów w Zakładzie Naprawy Tramwajów. Po raz pierwszy tramwajarze zaprezentują świeżo wyremontowane wagony zabytkowe: techniczny wagon wieżowy z 1928 r. oraz wagon 13N popularnie zwany „parówką” w oryginalnej wersji z przełomu lat 50. i 60. Gościom czas umilą występy orkiestry dętej Tramwajów Warszawskich oraz grupy teatralnej Warszawiaki. Będzie można się także przyjrzeć jak są naprawiane tramwaje i nawet zajrzeć pod tramwaj. Do zajezdni będzie bezpłatny dojazd specjalnymi liniami.