Miasto Stoleczne Warszawa

Dziesiątki miejsc na poranne spacery

Na warszawskich drogach jest bezpieczniej

opublikowany: środa, 6. lutego 2019 - 12:47, Tomasz Demiańczuk
Zarząd Dróg Miejskich fot. Zarząd Dróg Miejskich
Na warszawskich drogach jest bezpieczniej

Warszawscy drogowcy podsumowują działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa na ulicach. Więcej doświetlonych przejść dla pieszych, nowe sygnalizacje i kolejne kilometry ścieżek rowerowych przyczyniły się do zmniejszenia liczby groźnych wypadków.


Inwestujemy w modernizację dróg, by warszawianki i warszawiacy mogli w pełni bezpiecznie poruszać się po mieście. Stale spadająca liczba śmiertelnych wypadków pokazuje, że nasze starania przynoszą efekty. Kontynuujemy sprawdzone rozwiązania i będziemy podejmować się także nowych inicjatyw. Mam nadzieję, że zmiany pozwolą na niemal całkowite ograniczenie nieszczęśliwych sytuacji na drogach – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent stolicy.

Na arteriach pojawiły się dodatkowe latarnie oraz doświetlenia przejść dla pieszych. Dodatkowo, przy niektórych zebrach zamontowane zostały tzw. azyle bezpieczeństwa. Oprócz remontów ulic i wprowadzenia nowej sygnalizacji, warszawscy drogowcy wymienili poszczególne oznaczenia drogowe. Promowali również korzystanie z komunikacji miejskiej, a także noszenie odblasków. W edukacyjne akcje włączyły się szkoły, miejskie służby i instytucje, takie jak domy kultury czy ośrodki sportu.

Mniej ofiar

W 2018 roku na stołecznych drogach funkcjonariusze odnotowali najmniej wypadków śmiertelnych w porównania z poprzednimi latami.

Liczba śmiertelnych ofiar wypadków w Warszawie w latach 2013-2018 (dane na 5 lutego 2019 r.)

Wskaźnik liczby ofiar wypadków na 1 mln mieszkańców w ubiegłym roku wyniósł 24, co oznacza, że był trzykrotnie niższy niż średnia krajowa (74 ofiary). Wynik ten jest ponad dwukrotnie mniejszy od średniej wszystkich krajów Unii Europejskiej (50 ofiar w 2017 r.). Wyraźnie wzrosło też bezpieczeństwo pieszych. W 2017 r. zdarzenia z przechodniami stanowiły 68% wszystkich wypadków śmiertelnych, podczas gdy w 2018 r. było to 46,5%.

Ofiary śmiertelne wypadków w 2017 i 2018 r.

Niestety, ofiarami wypadków wciąż najczęściej są starsze osoby. Seniorzy stanowią blisko połowę z nich. Jeszcze w tym roku ratusz planuję nowe działania skierowane do seniorów, przypominające o zasadach bezpieczeństwa na drogach. Ta kampania będzie skierowana również do kierowców, aby uwrażliwić ich na potrzeby osób z ograniczoną mobilnością.

Piesi ofiary śmiertelne wypadków w 2018 r., z podziałem na wiek

Komisje powypadkowe
Od początku 2018 r. po każdym wypadku drogowym z ofiarą śmiertelną, zwoływane są komisje powypadkowe. W spotkaniu, które odbywa się najpóźniej pięć dni po zdarzeniu, uczestniczą przedstawiciele policji i miejskich drogowców. W porze zbliżonej do godziny zdarzenia komisja stwierdza, czy do wypadku doszło wyłącznie z powodu błędu uczestnika ruchu drogowego, czy też przyczyniły się do tego inne czynniki. Sprawdzenie miejsca zdarzenia, warunków drogowych i zebranie uwag, takich jak oznakowanie, pozwalają na kompleksową ocenę przypadku. W ubiegłym roku podobne audyty specjaliści prowadzili też w miejscach wypadków śmiertelnych z 2017 r.

Bezpieczni piesi
W trosce o bezpieczeństwo pieszych planiści projektują wyniesione skrzyżowania równorzędne, progi zwalniające oraz tzw. aktywne przejścia, czyli „zebry" z odblaskami, czujnikami ruchu i systemem antypoślizgowym. Tylko w 2018 r. warszawscy drogowcy wymienili blisko 1,3 tysiąca latarni. Dodatkowo doświetlili 362 przejścia dla pieszych, a w planach mają modernizację 200 kolejnych „zebr”. W tej chwili w Warszawie mamy już 800 przejść z dodatkowym oświetleniem.

W ramach audytu bezpieczeństwa na przejściach, od 2017 roku skontrolowanych zostało już ponad 3100 „zebr” m.in. na Bemowie, Pradze-Północ, w Wawrze, Włochach i na Żoliborzu. W najbliższych miesiącach audytorzy sprawdzą kolejne 1106 przejść pod kątem 30 różnych kryteriów, a ich rekomendacje będą podstawą do wprowadzenia ulepszeń.

Kampanie społeczne
Spot promujący kampanię społeczną „10 metrów” w czerwcu był jednym z pięciu najchętniej oglądanych przez polskich internautów spotów reklamowych w serwisie YouTube. Film przypominał mieszkańcom o problemie ograniczonej widoczności przy „zebrach” i zagrożeniach, które powodują nielegalnie zaparkowane samochody. Druga z kampanii - „Odłóż smartfon i żyj” dotyczyła świadomego używania telefonów komórkowych w czasie poruszania się po drogach. Przed „zebrami” pojawiły się napisy przypominjące o zachowaniu uwagi i ostrożności m.in. przy przechodzeniu przez jezdnię.

Zmiany na moście Poniatowskiego
Z myślą o bezpieczeństwie wszystkich uczestników ruchu drogowego prezydent stolicy podjął współpracę z Komendą Stołeczną Policji, by zwiększyć częstotliwość kontroli prędkości m.in. na moście Poniatowskiego. Dodatkowe patrole „drogówki” obecne są na przeprawie od połowy stycznia, a od połowy lutego będą się tam pojawiać regularnie w ramach służb ponadnormatywnych finansowanych przez stołeczny ratusz.

Warszawscy drogowcy prowadzą obecnie rozmowy z Głównym Inspektoratem Transportu Drogowego w sprawie montażu urządzeń do automatycznego pomiaru prędkości na moście Poniatowskiego. Na ten cel w budżecie stolicy zarezerwowane zostało ponad 800 tys. zł. Gotowe mierniki przejmie Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym GITD, nakładające mandaty karne.

Dodatkowo, na moście Poniatowskiego w tym roku zostanie przeprowadzona analiza poprawy bezpieczeństwa organizacji ruchu pieszych i rowerzystów. Według planów zmiany zostaną wdrożone w 2020 roku.