Miasto Stoleczne Warszawa

Dziesiątki miejsc na poranne spacery

Kolejne firmy włączają się do walki ze smogiem

opublikowany: wtorek, 6. lutego 2018 - 14:44, Magdalena Łań
R. Motyl fot. R. Motyl
Materiały informacyjne kampanii #OddychajWarszawo w jednej z alei hipermarketu

Kolejna sieć hipermarketów budowlanych dołączyła się do kampanii #OddychajWarszawo. Zyskają na tym przede wszystkim mieszkańcy, którzy będą mogli dowiedzieć się m.in. jak uzyskać dofinasowanie do wymiany ogrzewania. Do akcji przyłączają się również mniejsze firmy i producenci urządzeń grzewczych.


Bardzo nas cieszy, że kolejne przedsiębiorstwa chcą z nami współdziałać na rzecz czystego powietrza w Warszawie. Postawa Leroy Merlin, które zaangażowało się we współpracę, a także wcześniej niż przewidywały to przepisy wycofało ze swojej oferty kotły niespełniające wymagań, może być przykładem dla innych tego typu firm z branży – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent m.st. Warszawy.

W trosce o czyste powietrze stawiamy w Leroy Merlin na sprzedaż tylko tych kotłów grzewczych, które spełniają regulacje antysmogowe. Jesteśmy konsekwentni nie tylko w obszarze kształtowania naszej oferty nowoczesnych rozwiązań grzewczych ale również edukacji klientów i szkoleń dla pracowników. Słuchamy społeczności lokalnych i czujemy się odpowiedzialni za stan środowiska, w którym żyjemy, dlatego z przyjemnością włączyliśmy się w akcję #OddychajWarszawo – powiedział Krzysztof Kordulewski, prezes Leroy Merlin Polska.

Pod koniec stycznia we wszystkich warszawskich sklepach sieci Leroy Merlin, a także w podwarszawskich Jankach i Piasecznie pojawiły się ulotki i plakaty kampanii #Oddychaj Warszawo. Oprócz ogólnych informacji dotyczących ochrony powietrza przed zanieczyszczeniami znajdują się tam również praktyczne wskazówki m.in. dotyczące możliwości uzyskania tzw. ekodotacji na modernizację kotłowni ze stołecznego ratusza. Wysokość takiego wsparcia może wynieść nawet do 20 tysięcy złotych. Pracownicy w sklepach służą pomocą w doborze odpowiedniego urządzenia grzewczego dostosowanego do potrzeb klientów, a także udzielają wskazówek związanych z dofinansowaniami. Firma Leroy Merlin konsekwentnie włącza się w akcje na rzecz czystego powietrza oraz prowadzi działania edukacyjne i informacyjne skierowane do klientów i pracowników, m.in wspólne z naukowcami z Politechniki Krakowskiej przygotowała Poradnik Nowoczesnego Ogrzewania zawierający informacje na temat ekologicznych urządzeń grzewczych.

Leroy Merlin Polska jest kolejną z sieci hipermarketów, która włączyła się do kampanii #OddychajWarszawo. Na początku stycznia materiały informacyjne pojawiły się w innej sieci sklepów budowlanych, a do informowania przyłączają się również mniejsze firmy i producenci urządzeń grzewczych.

Kolejne działania w ramach kampanii #OddychajWarszawo
Od grudnia 2016 roku w stolicy prowadzona jest kampania na rzecz poprawy jakości powietrza pod hasłem #OddychajWarszawo. Ma ona na celu przede wszystkim zwiększanie świadomości mieszkańców – zarówno poprzez wskazanie negatywnych skutków zanieczyszczeń, ale także zachęcenie ich do działania, m.in. wymiany pieców. Do promocji zmiany zachowań („Komunikacja miejska to najlepszy wybór”, „To czym palisz ma znaczenie”), jak i możliwości uzyskania dotacji wykorzystywane są m.in. ekrany w pojazdach komunikacji miejskiej i na stacjach metra, wielkoformatowe plakaty, reklamy na tyłach autobusów oraz materiały publikowane w prasie lokalnej, ogólnopolskim dzienniku, a także na dedykowanym profilu facebook „Zielona Warszawa. Ważnym elementem kampanii był kolportaż ulotek, który prowadzony był na  terenie dziewięciu dzielnic stolicy najbardziej narażonych na zjawisko niskiej emisji – materiały trafiają bezpośrednio do skrzynek pocztowych mieszkańców, którzy wg analiz wyników prac nad tzw. „mapą potencjalnych źródeł niskiej emisji” nie są podłączeni do sieci ciepłowniczej lub gazowej. Do mieszkańców trafiło 60 tysięcy ulotek, w dwóch turach.

W 2018 roku działania te będą kontynuowane. Dodatkowo tematyka kampanii została rozszerzona o tzw. uchwałę antysmogową, która weszła w życie listopadzie ubiegłego roku Uchwałą ta m.in. zobowiązuje mieszkańców posiadających pozaklasowe kotły do ich wymiany w ciągu najbliższych pięciu lat. Nakłada ona również ograniczenia odnośnie jakości używanych przez mieszkańców paliw. Wszystkie informacje z tym związane znajdą się w materiałach kampanii.

Nowością będą też magnetyczne tablice informacyjne, które zostaną przekazane do warszawskich przedszkoli i szkól podstawowych. Na nich, w przyjaznej dla młodzieży formie kolorowych identyfikatorów, zamieszczane będą informacje o aktualnym stanie jakości powietrza. Tablice te skierowane do dzieci, ale też i dorosłych, będą zawierały także wskazówki dotyczące aktywności podczas, gdy stężenia pyłów będą podwyższone.

Dodatkowo elementem miejskich wydarzeń plenerowych będzie rower cargo oklejony w barwy kampanii #OddychajWarszawo. Na tak przygotowanym stoisku, podczas różnego rodzaju imprez, warszawiacy będą mogli uzyskać informacje nie tylko dotyczące systemów dofinansowania, ale również powietrza, czy ochrony klimatu.

Ekodotacje na wymianę pieców węglowych
Trwa druga edycja naboru wniosków o dofinansowanie modernizacji kotłowni połączonej z likwidacją kotłów lub pieców węglowych. Inwestycje mają zostać przeprowadzone jeszcze w 2018 r. Wnioski zbierane są do 31 marca 2018 r.

Warszawiacy w pierwszej edycji naboru (prowadzonej od grudnia 2016 r. do marca 2017 r.) otrzymali ze środków budżetu miasta niemal 2,2 mln złotych. Mieszkańcy stolicy podpisali łącznie 279 umów dotacyjnych – 262 z nich (na kwotę blisko 1,9 mln zł) związane były ze zmianą źródła ciepła na opalane paliwem gazowym, a 17 (na kwotę 322 tys. zł) z przyłączeniem do miejskiej sieci ciepłowniczej. Dzięki temu w ciągu 2017 roku ze stolicy zniknęło co najmniej 351 nieekologicznych źródeł takich jak piece węglowe, czy kotły olejowe.

Warto jednak pamiętać, że warszawiacy w formie ekodotacji mogą również otrzymać wsparcie przy instalacji systemów odnowialnych źródeł energii, unieszkodliwianie wyrobów zawierających azbest, a także likwidacji zbiorników bezodpływowych. Tylko w 2017 roku Warszawa w formie ekodotacji wypłacił mieszkańcom blisko 11,1 mln złotych. Środki te wsparły realizację 1460 inwestycji.