Miasto Stoleczne Warszawa

Dziesiątki miejsc na poranne spacery

E- pracownie dla niepełnosprawnych już działają

opublikowany: czwartek, 3. października 2013 - 16:27, Magdalena Łań
Prezydent Warszawy w e-pracowni na Grochowie. Fot. R. Motyl fot. Prezydent Warszawy w e-pracowni na Grochowie. Fot. R. Motyl

Warszawskie e-pracownie wyposażone są w specjalistyczny sprzęt komputerowy i oprogramowanie dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Centra zostały otwarte w ramach projektu, którego celem jest przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu. W sobotę, 5 października, weź udział w grze.


Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz była w jednej z e-pracowni, która powstała na Grochowie w Zespole Szkół Specjalnych nr 91 przy ul. Weterynaryjnej 3. – Stworzenie takich miejsc wyposażonych w specjalistyczny sprzęt, dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, to kolejne działanie, dzięki któremu wielu osób ma szanse na bycie pełnoprawnymi użytkownikiem Internetu bez względu na niepełnosprawność. - powiedziała prezydent Warszawy.

Korzystanie z e-pracowni jest bezpłatne. E-pracownie powstały:
•    w Multicentrum przy ul. Porajów 14, Tarchomin
•    w Mediatece Start-Meta przy ul. Szegedyńskiej 13a, Bielany
•    w Bibliotece Publicznej im. Księdza Jana Twardowskiego przy ul. W. Skoczylasa 9, Nowa Praga
•    w Instytucie Głuchoniemych przy pl. Trzech Krzyży 4/6, Śródmieście
•    w Zespole Szkół Specjalnych nr 109 przy ul. Białobrzeskiej 44, Stara Ochota
•    w Mokotowskim Centrum Integracji Mieszkańców przy ul. J. P. Woronicza 44a, Wierzbno.

W e-pracowniach warszawskich można skorzystać między innymi z:
•klawiatury z powiększonymi, kontrastowymi opisami, która jest zaprojektowana dla osób słabowidzących,
•drukarki brajlowskiej umożliwiającej tłumaczenie i zapisywanie dokumentów w postaci brajlowskiej, a także ich drukowanie,
•urządzenia lektorskiego umożliwiającego czytanie publikacji papierowych, wspierającego czytanie książek elektronicznych i zawierającego wbudowany syntezator języków,
•powiększalnika stacjonarnego, współpracującego z komputerem, posiadającego ruchomy pulpit z blokadą oraz szeroką gamę kolorów wysokokontrastowych,
•myszy alternatywnej z gniazdami przycisków, której kursor jest sterowany kulą o średnicy 65 mm,
•dużego i średniego przycisku (switch) reagującego na dotyk równomiernie na całej powierzchni przycisku,
•czujnika mrugnięć pozwalającego kontrolować komputer wraz ze stosownym oprogramowaniem wykrywającym mrugnięcia bezprzewodowo i przesyłającym je do odbiornika połączonego z komputerem,
•urządzenia reagującego na ruch głowy użytkownika za pomocą znacznika umocowanego na głowie,
•lupy elektronicznej powiększającej od 5 do 14 razy z opcją podświetlania i automatycznego ustawienia ostrości,
•urządzenia umożliwiającego pełną kontrolę nad komputerem przy pomocy ruchów ust,
•komunikatora dla osób niemówiących, umożliwiającego nagranie i odtworzenie 32 wiadomości.

E- pracownie powstały w ramach projektu „Nowoczesne technologie szansą rozwoju zawodowego i aktywizacji społecznej osób niepełnosprawnych”.
Wartość całkowita tego projektu to 13,3 mln zł, przy 100% finansowaniu z funduszy UE.
Źródło dofinansowania: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny: Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, Działanie: 8.3 Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu – eInclusion.

Celem ogólnym projektu jest przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu osób z niepełnosprawnościami z Warszawy ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności lub posiadających orzeczenie równoważne, poprzez zapewnienie dostępu do Internetu oraz użyczenie sprzętu komputerowego na ponad 5 lat. W ramach projektu, oprócz stworzenia e-pracowni dla osób z niepełnosprawnościami, 900 mieszkańców, w tym osoby niewidome i słabowidzące, otrzymało sprzęt komputerowy z dostępem do Internetu. Uczestnicy w ramach projektu odbyli także szkolenie z podstawowej obsługi komputera.
Dzięki udziałowi w projekcie osoby z niepełnosprawnościami poprzez uzyskanie lub pogłębienie swoich umiejętności z zakresu obsługi komputera i korzystania z Internetu, będą mogły m.in. poszukiwać pracy, pracować, pogłębiać swoją wiedzę, poszerzać informacje na temat zdrowia, załatwiać zarówno sprawy urzędowe jak i prywatne, a także skuteczniej integrować się ze społeczeństwem.

Już w sobotę gra miejska „Włącz się” w e-pracowniach
Miasto stołeczne Warszawa zaprasza do udziału w grze miejskiej „Włącz się”. Start w sobotę, 5 października o godz. 10.00, koniec gry: godz. 17.00. Grę można zacząć i zakończyć w dowolnej warszawskiej e-pracowni. Można ograniczyć się do jednej pracowni.
Gra przeznaczona jest dla wszystkich i bez względu na sprawność. Celem gry jest zebranie, jak największej liczby części superkomputera, który miał sterować wszystkimi e-pracowniami warszawskimi. Jednak w wyniku błędu uległ poważnej awarii. Zadaniem graczy będzie skompletowanie i złożenie komputera z części zapasowych rozsianych po siedmiu e-pracowniach.
Dostępu do każdej z nich broni specjalny kod. By go zdobyć gracze będą musieli rozwikłać szereg zagadek i zadań. Wśród nich znajdzie się pokonanie okrytego mrokiem labiryntu, zmierzenie się z wiadomością przekazaną w alfabecie braille’a, upolowanie biegającego tranzystora czy naprawienie zepsutego światłowodu.
Wszyscy uczestnicy, którym uda się zebrać przynajmniej jedną część, otrzymają upominki. Spośród drużyn, które będą miały najlepszy wynik (zbiorą najwięcej części z różnych e-pracowni) rozlosujemy nagrody niespodzianki.
W grze nie liczy się czas przejścia trasy, lecz efektywność w rozwiązywaniu zadań.
Jak wziąć udział w grze?
Wystarczy zarejestrować swoją drużynę (od 2 do 6 osób) poprzez wysłanie wiadomości na adres: kontakt@gamesdevelopment.pl.