Miasto Stoleczne Warszawa

Dziesiątki miejsc na poranne spacery

Budowa metra… zeszła pod ziemię

opublikowany: wtorek, 12. listopada 2019 - 10:36, Konrad Klimczak
Na stacji Bródno rozpoczęły się już prace przy wybieraniu ziemi z poziomu -1 Na stacji Bródno rozpoczęły się już prace przy wybieraniu ziemi z poziomu -1

Na budowie bródnowskiego odcinka linii metra M2 rozpoczęło się wybieranie ziemi spod stropu przyszłej stacji. Niebawem budowa zejdzie pod poziom gruntu.


Na stacji Kondratowicza gotowych jest większość ścian szczelinowych, a na Bródnie rozpoczęły się prace przy budowie poziomu -1 przyszłej stacji. Do końca zmierzają również prace przy ścianach szczelinowych przy stacji Zacisze. Takie zaawansowanie robót oznacza, że wykonawca może już rozpocząć przygotowania TBM-ów – maszyn, które będą drążyć tunele – do transportu na budowę tego odcinka M2.

Prace na - 1

Wszystkie stacje linii M2 budowane są metodą podstropową. Polega ona na tym, że najpierw buduje się betonową płytę – przyszły strop stacji, a następnie wybiera się spod niej ziemię. W ten sposób powstają kolejne poziomy stacji aż do ostatniego poziomu, tzw. płyty dennej. Na stacji C21 Bródno rozpoczęły się prace przy wybieraniu ziemi z poziomu -1, to poziom antresoli przyszłej stacji. Korpus tej stacji musi być gotowy jako pierwszy, stąd rozpocznie się drążenie tuneli. Równolegle trwa budowa komory startowej dla tarcz TBM.

Zgodnie z podpisanym we wrześniu 2018 roku kontraktem - na północno-wschodniej końcówce metra powstają trzy stacje: C19 roboczo nazywana „Zacisze” pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, C20  „Kondratowicza” przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej L. Kondratowicza oraz C21 „Bródno” przy skrzyżowaniu ulicy L. Kondratowicza i Rembielińskiej. Połączy je ponad cztery kilometry tuneli. Za ostatnią stacją powstanie również duża hala – z 11 torami – która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów. Wybudowane zostaną także trzy wentylatornie. Wykonawca, konsorcjum firm Astaldi i Gulermak, na zrealizowanie projektu wartego 1 397 895 000 zł, ma 36 miesięcy.

Na Bemowie przygotowania do wykopu

Pierwsze prace przy wykopie stacji C04 Powstańców Śląskich i C05 Ulrychów zbliżają się wielkimi krokami. Zanim jednak budowa zejdzie pod ziemię, należy przebudować wszystkie podziemne instalacje oraz wykonać ściany szczelinowe, słupy i barety. Na budowie stacji C05 roboty te zostały już zakończone. Obecnie trwa wzmacnianie gruntu metodą jet groutingu i już w najbliższych tygodniach rozpocznie się głębienie stacji.

Na budowie stacji C04 i torów odstawczych trwają prace przy budowie ścian szczelinowych i przebudowywane są ostatnie instalacje podziemne. Wyraźnie zmienił się też krajobraz przy bemowskim ratuszu. Jeszcze niedawno na północno-wschodnim narożniku trwały intensywne roboty przy przebudowie instalacji podziemnych. Teraz ogrodzenia już zniknęły, a prace przeniosły się na główny plac budowy, gdzie powstaje stacja i tory odstawcze.

Na styku Woli i Bemowa powstaje najkrótszy odcinek linii M2. Składa się on z dwóch i pół kilometra tuneli oraz stacji Ulrychów (C05) i Powstańców Śląskich (C04). Wykonawcą tej inwestycji jest konsorcjum firm Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. (lider) i Astaldi S.p.A. Wykonawca na zrealizowanie projektu wartego 959 249 940,00 zł ma czas do listopada 2021 roku.